Lohkoketjujen vaikutukset osa 2: Turismi ja matkailu

Kirjoitin aiemmin lohkoketjujen mahdollisista vaikutuksista vakuuttamiseen. Sarjan toinen osa käsittelee turismia ja matkailua. Millaisia vaikutuksia lohkoketjuilla voisi olla näillä aloilla? Kirjoitus koostuu viidestä osasta; 1) Matkalle lähtö ja lentokentällä toimiminen 2) majoituksen, auton, tms. varaaminen, 3) matkamuistot, 4) turismin ekosysteemin kehittäminen ja 5) kryptovaluutat turismissa ja matkailussa.

Matkalle lähtö ja lentokentällä toimiminen

Olemme jo aiemmissa blogeissamme ottaneet kantaa identiteetin rakentamiseen lohkoketjuissa. Turvallinen ja matkustajan itsensä luvanvaraisesti jakama tieto omasta identiteetistä ja matkustajan preferensseistä voidaan hyvin toteuttaa lohkoketjuun. Hajautettu tietokanta, josta tarpeen mukaan eri sidosryhmät näkevät tietosi. Tämä mahdollistaisi eri lentoyhtiöiden, matkanjärjestäjien, viranomaisten, tms. tahon nähdä sinun ennalta luvanvaraisesti määrittelemät tiedot, mutta turvallisesti ja identiteettiisi luottaen. Toki viranomaisilla on aina oma oikeutensa nähdä osa tiedoistasi, lohkoketjun käyttö ei sitä muuksi muuta.

Ei enää tietojen ja omien toiveiden täyttämistä erikseen jokaiselle yhtiölle tai kanta-asiakaskortille!

Vastaavasti identiteettisi (esim. biometrisine tai kasvokuvatietoineen) voisi toimia lentokentällä liikkuessasi tunnisteena. Antaisit Suomessa Finavialle ja vastaavasti muissa maissa paikalliselle lentokenttäoperaattorille oikeuden hyödyntää tietojasi lähtö- ja turvaselvityksessä. Vastaavast biometriikkaa voisi hyödyntää ostoksia tehdessäsi. Jatkossa ei tarvitsisi näyttää passeja tai matkalippuja muutenkin jo riittävän tuskaliaassa aamuruuhkan jonossa ennen turvatarkastusta tai kiireessä viime hetken ostoksia tehdessäsi. Vastaavasti voisit tehdä tullin ja ostosten veroselvitykset luotettavasti identiteettiäsi hyödyntäen. Varma win-win kaikille osapuolille.

Majoitusten (tms.) varaaminen

Otsikko viittaa majoitukseen, mutta sama logiikka pätee kaikissa kolmannen osapuolen palveluissa. Tällaisia ovat majoitus, auto tai muu kulkuneuvo ja niin edelleen. Tällä hetkellä suuri osa kapasiteetista myydään kolmansien osapuolten palveluiden välityksellä (Bookings.com, Hotels.com, AirBnB, Hertz, Uber, OP Kausiauto, tms.). Kuten aiemmissa blogeissamme olemme maininneet, lohkoketjujen merkittävin muutosvoima kaupankäynnin demokratisoituminen kolmansien osapuolien jäädessä pois välistä.

Majoittamisen osalta esimerkiksi Lockchain rakentaa parhaillaan em. välityspalveluiden korvaavaa ja lähes 0 % komissioon tähtäävää palvelua. Jatkossa tulemme näkemään palveluita, joissa henkilöt voivat vuokrata luotettavasti suoraan lohkoketjujen kautta asuntonsa tai mökkinsä toisten kuluttajien käyttöön. Lohkoketjussa rakentuu verkoston luottamus sekä yksittäisen myyjän/kuluttajan maine. Lisäksi rahaliikenne hoituu joko perinteisillä tai kryptovaluutoilla suoraan. Kolmantena ominaispiirteenä lohkoketju toimii rahojen ”sulkutilinä”, josta rahat vapautuvat vasta tilan vuokraamisen sekä vastaavassa kunnossa palauttamisen jälkeen. Lisäksi sulkutilille voidaan asettaa myös vakuus tai vakuutus vuokraamisen mahdollisten vahinkojen varalle. Turvallista ja taloudellisesti varmistettua suoraa kaupankäyntiä ilman katetta vievää kolmatta osapuolta.

Matkamuistot

Moni meistä on tietämättään tai tietoisesti ostanut vahvojen ja tunnettujen brändien kopioita omilta lomamatkoiltaan. Syynä on yleensä joko säästäminen tai brändilupauksen status ilman brändin vaatimaa hintapreemiota. Perinteiset väärennökset ovat rantakahvilan Ray-Banin aurinkolasit tai Rolex-kello. Lohkoketjun avulla voit varmistua tuotteen aitoudesta ja sen omistajuudesta koko sen elinkaaren ajalta. Lisäksi esim. Provenance tarjoaa aitouden varmistamisen lisäksi mahdollisuuden tuoda tarinat tuotteen ympärille. Tarina ja varsinkin tuotteen omistajuden ympärille kietoutuvat tarinat voivat lisätä huomattavasti tuotteen arvoa.

Tämä on kaikki mahdollista jo nyt! Ei muuta kuin kokeilemaan Provenance -palvelua. Tarina voi liittyä porojen kasvattamiseen, Joulupukkiin, revontuliin tai mihin vaan mielikuvituksemme rajoissa. Olennaista on miettiä, mikä ja millainen tarina kiehtoo tuotteen ostavaa kuluttajaa. Tai on sen nykyisille ja tuleville omistajille relevantti. Voit rakentaa tarinat ja tarvittaessa sähköiset sertifioinnit tuotteillesi.

Tarina ja tuotteen alkuperän varmistaminen ovat voittava kaava!

Turismipalveluiden ekosysteemin kehittäminen

Turistikohteiden ympärille rakentuu yleensä palveluntarjoajien ekosysteemi. Yksi tarjoaa majoituksen, toinen kelkkasafarin, kolmas herkullisen päivällisen tms. Varsinkin varakkaampien ja palveluihin tottuneiden matkaajien kohdalla pätee se, että he haluavat ostaa koko paketin ja palvelut yhdeltä taholta. Vain ja ainoastaan helpottaakseen omaa elämäänsä. Usein tämän paletin pyörittäminen on hyvin työlästä jos asiakkaalle halutaan tarjoa erinomainen palvelukokemus yhdeltä luukulta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi palveluiden maksamista yhdelle taholle, joka sitten sujuvasti välittää maksut useille eri palveluntarjoajille. Todellisuudessa tästä on sujuvuus kaukana ja vaatii paljon paperia, aikaa ja hermoja.

Lohkoketju tekee läpinäkyväksi ja automatisoi ekosysteemin seurannan ja kirjanpidon!

Mitä jos ekosysteemin kirjanpito ja maksut hoidettaisiin suoraan lohkoketjussa? Kaikki näkevät reaaliaikaisesti kuka on velkaa kenelle ja kuinka paljon. Lisäksi pankkiliikenteen kustannukset alenevat koska laskuja ei tarvitse yritysten välillä toimittaa jatkuvasti. Lisäksi palveluiden tilaukset voidaan toteuttaa smart contractien päälle, jolloin transaktion, sen vahvistaminen ja kirjaaminen maksuineen tapahtuu automaattisesti. Halutessaan prosessiin voidaan tuoda asiakas vahvistamaan ja arvioimaan saamansa palvelu ja kytkeä maksujen liikuttelu palvelun laatuun ja saatavuuteen. Ongelmien sattuessa, maksut eivät lähde turhaan eikä tarvitse reklamoida. Vaihtoehtoisesti asiakkaan arvio voi johtaa myös alennuksiin palveluntarjoajan hinnoissa. Luottamus koko verkostoon ja myös suhteessa asiakkaaseen nousee aivan eri tasolle.

Vastaavasti matkatoimistojen ja niiden kumppaniverkostojen data voidaan viedä lohkoketjuun. Näin voidaan varmistua taas koko verkoston luotettavuudesta sekä reaaliaikaisesti seurata transaktioita ja niiden arvoa. TUI on jo ilmoittanut vievänsä hotellien inventaariseurannan lohkoketjuun sekä näiden taustalla olevat sisäiset sopimukset. Tämä mahdollistaa tuon reaaliaikaisen seurannan ja taustaprosessien automatisoinnin.

Kryptovaluutat turismissa ja matkailussa

Esimerkiksi Joulupukin oma kryptovaluutta (SantaCoin) mahdollistaisi kaksi asiaa. Ensiksi se toimisi turismi- ja markkinointivalttina, kun ihmiset voisivat hankkia Joulupukin virallista valuuttaa. Toki, valuutalla tulee olla myös käyttötarkoitus eli sillä pitää pystyä ostamaan palveluita vähintään ennalta määritellyllä alueella. Näin kryptovaluutta linkittyy reaalitalouteen.

Kuinka hienoa olisikaan jos voisimme ostaa palveluita SantaCoinilla Napapiirillä tai koko Suomen lapissa?

Toiseksi voidaan rahoittaa ICOn (Initial Coin Offering) avulla tarvittavia investointeja infrastruktuuriin tai palveluihin. Näin ICOon sijoittaneet henkilöt hyötyisivät SantaCoinin arvon noususta. Tämä tulisi osin (spekulatiivisesta) arvonnoususta  ja osin puhtaasti liiketoiminnallisen aktiviteetin kasvusta. Arvonnousu todennäköisesti seuraisi valuutan käyttäjien lukumäärää, kuten Bitcoinin kurssikehitys pääosan vuotta 2017, verkostoteorian mukaisesti.

Vaikka kryptovaluutoilla on paljon käytännön sovellutuksia turismissa koen itse kaikista mielekkäämpänä niiden markkinoinnillisen käytön, joka parantaa myös alueellista liiketaloutta. Tällöin valuuttaa voidaan hyödyntää alueen markkinoinnissa sekä alueen sisälle jäävän valuutan käytössä maksuvälineenä. Tämä tukee parhaiten paikallistaloutta ja täten turismin kehitystä.

Mitä vaikutuksia sinä uskot lohkoketjuilla olevan turismiin ja matkailuun?

2 vastausta artikkeliin “Lohkoketjujen vaikutukset osa 2: Turismi ja matkailu

  1. Pekka Harju-Autti Touko 13, 2018 — 5:48 pm

    Hyvää pohdintaa – kiitos tästä

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close