Lohkoketjujen vaikutukset osa 3: Media-ala

Käsittelin aiemmissa blogeissa vakuutus– ja matkailualaa.  Perusteet lohkoketjuihin löydät esim. tästä ja lisää sisältöä löydät blogin etusivulta. Tämä blogi käsittelee media-alaa. Ajattelen itse median laajasti, en pelkästään perinteisenä sanomalehtenä tai sen digitaalisena painoksena.

Tämän blogin puitteissa media tarkoittaa journalistista mediaa (tilaus- ja mainosrahoitteinen), TV- ja radio osittain, myynnillisiä ja markkinoituja sisältöjä (ilmoitusliitteet ja osin journalismi) sekä sosiaalisen median alustoja. Tästä blogista rajasin pois lohkoketkujen vaikutukset esimerkiksi mainosostojen hallintaan, ohjelmallisiin mediaostoihin ja niiden luotettavuuteen, lähdesuojan (luotetun identiteetin) hallintaan sekä yleisesti petosten ehkäisyyn ja vielä monia muitakin.  Ennen median tulevaisuuskatsausta, tehdään lyhyt katsaus nykytilaan.

Media menneisyydessä ja tänään

Media-ala, erityisesti sanomalehdet, Suomessa on ollut hyvin keskittynyttä. Merkittävimmät toimijat ovat vastanneet 80-90 % markkinaosuudesta. Sanomalehtien tuotot ovat perinteisesti tulleet lähes 50/50 suhteella levikki- ja mainostuotoista. Aikakauslehdillä suhde on noin 70/30 pääpainon ollessa tilauksissa. Perinteisten mediatalojen sekä liikevaihto että tuotot ovat olleet laskussa johtuen pitkälti kuluttajien siirtymisestä ilmaispalveluiden, joissa toki on nähtävissä siirtymää maksumuurien käyttöön, tai pay-per-view mallien käyttöön sekä mainostajien siirtäessä panostuksiaan sosiaaliseen mediaan ja internetiin laajemminkin. Siinä missä perinteiset mediat on rimpuilleet toimialamurroksen sekä uusien omien palveluiden kehittämisen kanssa ovat tuotot valuneet Facebookille, Twitterille, Googlelle jne. paremmin kohdistettuina ja tehokkaammin käytettyinä markkinointi- ja mediapanostuksina. Jos olet hakukoneen ja algoritmin mestari, on sinun helppo tarjota kohdennettua ja oikein ajoitettua profiilitietoa mainostajille.

Vastaavasti television katselu ja radion/musiikin kuuntelu ovat siirtymässä enemmän ja enemmän YouTubeen, Spotifyihin, HBO:hon, Netflixiin, Elisa Viihteeseen ja muihin vastaaviin palveluihin. Nykyajan lapset siirtyvät suoraan streaming -palveluiden käyttöön kulkematta TV-ruudun kautta. Kaukana ovat ajat kun TV:n virityskuva oli lasten ja nuorten ajoittaista viihdettä tai me radion kuuntelijoina kirosimme huonon signaalin aiheuttamaa kohinaa ja katkoksia.

Nykyajan lapset ja nuoret siirtyvät suoraan striimaukseen kulkematta TV-ruudun kautta

Mediat ovat tulleet elämäämme silmien ja käden jatkeeksi. Kaikki tieto ja liikkuva kuva on puhelimessa parin klikkauksen päässä. Myös median käsite on muuttunut sosiaalisen median yleistymisen myötä. Perinteisesti media on toiminut yksisuuntaisena tiedon ja mainonnan välittäjänä. Toki, lehdilläkin on ollut taustalla omat arvomaailmansa, jotka joskus ovat lukijan tiedossa ja toisinaan ei.  Sosiaalisen median alustat ovat tehneet vuorovaikutuksesta kahden- tai monensuuntaista, minkä näen itse ensimmäisen murroksena.

Suomessa esimerkiksi – ja monien muiden konsulttien tavoin – Jukka Saksi on tutkinut ja jalostanut ajatusta ”Yritys tai Johtaja on Media” eteenpäin erinomaisin kokemuksin. Hyviä esimerkkejä tästä löytyy jo monia kuinka yksilöt tai yritykset ovat rakentaneet itsestään merkittäviä (vuoro)vaikuttajia. Median tuottaminen, jakaminen ja käyttö on siis sirpaloitumassa ja hajautumassa, mikä on haaste ekosysteemin kaikille toimijoille.

Yksi asia ei ole muuttunut murroksista huolimatta, mikä on  median liiketoimintamalli. Edelleen keskitetty kolmas osapuoli (lehti, striimauspalvelu, sosiaalisen median alusta) koordinoi toimintaa sekä kerää suurimman osan tuotoista.

Mediapalveluita pyörittävät edelleen kolmannet osapuolet – tulevaisuus on hajautetussa mediassa!

Median hajautettu tulevaisuus?

Olen poiminut alle esimerkkejä, miltä median tulevaisuus voisi näyttää. Tämä ei ole kaiken kattava analyysi vaan omasta mielestäni kiinnostavimpien konseptien esiin nostamista. Muutos tulee olemaan pitkä ja murros voi hyvin toteutua eri näkökulmasta kuin mitä nyt ajattelen/mme. Olennaista on tiedostaa, että sosiaalisen median alustat aiheuttivat ensimmäisen murroksen ja olemme matkalla kohden seuraavaa murrosta siinä miten tuotamme, käytämme ja ostamme mediaa roolistamme riippuen.  Hajautettu media on seuraava merkittävä murros.

Hajautetut sosiaalisen median alustat

Mikä on Facebookin, Googlen, Twitterin, tms. palvelun pääasiallinen liiketoimintamalli tai kilpailuetu? He ansaitsevat myymällä tietoja sinusta ja käyttäytymisestäsi. Sinä olet antanut yleensä ilmaiseksi palvelun käyttöehdoissa heille luvan tähän. Mitä jos sinä voisit ansaita jakamalla tietojasi? Sinä hallitset omaa dataasi ja päätät kenelle ja mitä tietoja jaat. Sinulla on käytössäsi työkalut, joilla voit myydä joko mainosmedioille, verkkokaupoille tai muille sidosryhmille tietoja itsestäsi, käyttäytymisestäsi ja tarpeistasi. Vastineeksi saat todennäköisesti kryptovaluutassa maksettua rahaa sekä paremmin kohdistettuja palveluita ja tuotteita. Ei enää kikkailua ja tuskailua LinkedInin, YouTuben, Twitterin tai Facebookin algoritmien kanssa vaan suoraviivaista, läpinäkyvää ja sinun määrittelemää vuorovaikutusta valitsemiesi tahojen kanssa. Youtube on esimerkiksi päättänyt tiukentaa eli kasvattaa tarvittavia tunteja sisällöstä maksettaviin tuottoihin helmikuusta 2018 alkaen. Pienten ”medioiden” on siis turha etsiä tuottoja YouTuben kautta.

Sosiaalisten medioiden tulevaisuus on hajautettu, jossa me kohtaamme toisemme ja halutessamme annamme oikeuden tietoihimme kolmansille osapuolille. Suoraa tuottoa mainostajilta meille kuluttajille tai meiltä kuluttajilta toisillemme, kuten avoimen ja hajautetun Sola -palvelun tavoitteena on. Jo nyt lohkoketjun päälle on toteutettu lisäksi esimerkkejä (ks. esim. LBRY , DECENT , Synereo) joiden tavoitteena on YouTuben/Instagramin liiketoimintamallin murtaminen tai pelkän digitaalisen sisällön jakamisen mahdollistaminen yleensä ilman mainostajia tai välikäsiä. Esimerkiksi Synereo mahdollistaa ansaitsemisen sisällölläsi heti ensimmäisestä katselukerrasta lähtien ilman em. rajoituksia.

Hajautettu tarinankerronta

Uuden sarjan kirjoittamisen, rahoittamisen, tuottamisen ja jakelun osalta on parhaillaan menossa kiinnostava ”Children of Satoshi” tuotanto. Kuten nimi jo viittaa niin sarjan tarina liittyy kryptovaluuttoihin. Sarjaa kehittävät yhteistyössä 21 Million Project ja LiveTree. Sarjan tarina ja näyttelijät tulevat  koostumaan hajautetuista tiimeistä, nodeista. Lisäksi koko sarjan jakelu ja rahoittaminen (ICO – ”Royalty token”) tapahtuu lohkoketjussa Ethereumin päällä. Lisäksi myös tuotantoon osallistuvat työntekijät saavat osan palkastaan sarjan rahoittamiseen käytettyinä royalty tokeneina (”rahake”). Näin sarjan tekijät saavat osuutensa tuotoistaan suoraan ja oman kontribuutionsa mukaan. Tuleeko projekti mullistamaan koko filmien tuottamisen maailman? Tätä on mielenkiintoista seurata. Projektissa on kyse – joukkoistamisesta ja joukkorahoituksesta  – koko prosessin ja toimintatapojen uudelleen ajattelemisesta sekä testaamisesta useassa eri maassa.

Hajautettu journalismi

Civil kehittää tulevaisuuden journalismin toimintamallia. Heidän arvolupauksensa on rakentaa hajautettua eettistä journalismia, joka on mainostajista vapaata. Heidän palvelunsa perustuu CVL Tokeniin, jolla voit tukea palvelua, jonka omistavat suoraan kansalaiset ja uutisten tekijät. Lisäksi Tokenilla voit maksaa suoraan tekijälle kuluttamastasi sisällöstä. Palveluun luodaan ”Uutishuoneita” (Newsroom), jonka sisällä voi rakentaa verkoston (valokuvaajat, faktantarkistajat, editoijat, freelancerit, jne.) työskentelemään yhdessä tehokkaasti ja hoidat myös koko prosessin maksuineen yhdestä paikasta. Civil itse kutsuu tätä sponsoroiduksi journalismiksi eli tuet laatujournalismia sijoittamalla alustaan sekä kuluttamalla tuotettua laadukasta journalistista sisältöä.  Et kuitenkaan maksa perinteistä tilausmaksua. Uutisia minulta sinulle, ilman välikäsiä.

Huomiotaloutta käytännössä

Huomiotaloudesta on puhuttu aiemmin eri merkityksessä, mutta termi soveltuu erinomaisesti mainosrahojen tulevaisuuden kohdentumiseen. Jo nyt Brave -selain ja BAT -token  (Basic Attention Token) kohdentavat – luvallasi tietenkin – mainosrahoja aidosti käytetyn ajan eli huomion perusteella. Lisäksi myös sinä voit kuluttaa journalismia vastaavasti käyttämäsi ajan perusteella. Suoraa liiketoimintaa molempiin suuntiin ilman välikäsiä.

YouTuben, Netflixin ja vastaavien palveluiden haastajia ovat esimerkiksi Flixxo tai StreamSpace. Flixxon tavoitteena on hajauttaa palvelinkapasiteetti, sisältöjen kuluttaminen ja tuottaminen. Sinä sisällön omistajana saat merkittävimmän hyödyn eli ansaitset Flixx-tokeneita laadukkaasta sisällöstä (”tykkäyksistä”). Toisaalta palvelun käyttäjänä ansaiset kytkemällä koneesi osaksi hajautettua palvelinta.  Koska Flixx-tokeneita on rajallinen määrä, tulee tämä lähtökohtaisesti nostamaan laadukkaan sisällön määrää verrattuna moniin nykyisiin sosiaalisen median alustoihin. Lisäksi palvelun tavoitteena on, että tuottajat, mainostajat ja kuluttajat toimivat suorassa vuorovaikutuksessa.

Yhteenveto

Medioissa ja lohkoketjuprojekteissa tapahtuu tällä hetkellä merkittäviä uusia avauksia, jotka onnistuessaan vievät meidät takaisin kyläyhteisöihin ja meille luonteviin sosiaalisiin verkostoihin. Tapahtumat, tarinat, sisällöt, uutiset ja kaikki tieto jaetaan ja luodaan suorassa vuorovaikutuksessa toistemme kanssa ilman välissä tienaavia kolmansia osapuolia. Voit joko olla mukana tekemässä murrosta tai uskoa nykyisten mallien jatkumiseen.

Mitä haasteita tai mahdollisuuksia sinä näet medioiden ja lohkoketjujen törmäyksessä?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close